ارزنگ یا ارژنگ مساله این نیست !

به پیشنهاد پدرم این بار برای برنامه کوه آخر هفته ،همراه 2 تن از دوستان رهسپار باریکان شدیم تا هم از بکر بودن منطقه لذت برده و هم تعدادی عکس برای وب سایت تهیه کنم.

طلوع    عکس از : صادق باریکانی
این دومین بار است که برای کوهنوردی به دیارمان طالقان میایم.

ارزنگ یا ارژنگ و حتی شاید ارجنگ ! به هر حال خیلی توفیری نداره مهم اینه که یک کوهه که سر جاشه . ارتفاع کوه 2812 متر از سطح دریا و در جنوب دهکده های باریکان و میناوند قرار دارد.نمیدونم این سایت های دیگه که نوشتن 2880 متر از کجا این70متر رو پیدا کردن ؟! من که رفتم رو بلندترین نقطه قله، تازه کلی دستم رو کشیدم بالا!  بازم نرسید به اون 2880. نمیدونم شاید قله رو اشتباهی رفتن. شایدم ما اشتباهی رفتیم !

بر فراز آن آثاری از قلعه تاریخی که به گفته تاریخ نویسان متعلق به 885 سال پیش است وجود دارد.

مسیر صعود : معمولا از دو جهت صعود به این قله صورت میگیرد

عکس از : صادق باریکانی    نمای ارژنگ از پایین میناوند

مسیر اول روستای فشندک و استفاده از یال غربی

مسیر دوم روستای میناوند و صعود از یال جنوب شرقی

ساعت 7 صبح جاده باریکان را به سمت میناوند ادامه داده و در پشت زنجیر کشیده شده در ابتدای دهکده میناوند ماشین را پارک کردیم و به سمت قله حرکت کردیم

پس از عبور از روستا ،مسیر را که فاقد برف کوب بود در ارتفاع 50 متری رودخانه به سمت جنوب قله ادامه دادیم .

چشمه  قاسم بک

1 ساعت بعد در کنار چشمه قاسم بک  صبحانه را خورده و به سمت قله حرکت کردیم.

ساعت 9:30 به شرق قله رسیدیم و به منظور دور زدن کوه ،ارتفاع را کم کرده و نیم ساعت بعد روی یال جنوب شرقی شروع به ارتفاع گرفتن کردیم. به دلیل ارتفاع برف حرکت به کندی صورت میگرفت شدت برف به حدی بود که گاهی تا نیمه بدن در برف فرو میرفتیم.

ساعت 11:30 به صد متری قله رسیدیم

و پس ازاستراحتی کوتاه به سمت قله حرکت کردیم .

یال جنوب شرقی قله  عکس : صادق باریکانی

ساعت 12:30 در حالی که باد همچون تازیانه بر پیکر کوه فرود می آمد ،پدر ما هم درآمد.  دما 0 درجه و ارتفاع 2812 را نشان میداد.

قلعه ارژنگ در بالای قله   عکس : صادق باریکانی

منظره از بالای قله واقعا دیدنی بود . در حالی که سد طالقان در شمال چشم نواز بود ، در جنوب قله هم ،دشت قزوین خودنمایی میکرد.
دیدن باریکان از این بالا لذت خاصی داره. همیشه از بچگی ارژنگ رو از باریکان میدیدم، حالا دقیقا برعکس بود.

باریکان از بالای ارژنگ قله    عکس از : صادق ابریکانی

در برگشت به دلیل پاکوب خودمون مسیر راحت بود و حدود ساعت 2:15 بعد از ظهر به ماشین رسیدیم و به تهران برگشتیم

مسیر حرکت و اطلاعات جانبی:

مسیر حرکت از میناوند به قله  توسط نرم افزاد : Google Earth
اتوبان کرج قزوین – جاده طالقان – روستای باریکان- روستای میناوند

تقریبا در تمامی مسیر موبایل آنتن دهی دارد. آب هم تا پای قله هست از اونجا  به بعد باید آب بردارید تا قله.

از لحاظ امنیت حیوانی! ما که کلی ردپا دیدیم . ولی نفهمیدیم مال سگه،روباهه یا گرگ؟ شایدم خرس!!

در پایان پیشنهاد میکنم اگه تا به حال به این کوه نرفتید حتما سری بزنید ،پشیمون نمیشد.
از باریکانی های عزیز دعوت میشود گزارش و عکس از صعود های خود را برای ما بفرستند تا با نام آن ها در وب سایت قرار داده شود.
برای دیدن بقیه عکس ها بر روی عکس زیر کلیک فرمایید.

لطفا به منظور ارائه انتقاد ،پیشنهاد و فرستادن گزارش صعود از بخش تماس با ما استفاده